De Solex

De eerste solex is per toeval ontstaan toen de Fransen Maurice Goudard en Marcel  Mennesson in 1905 een fabriekje begonnen voor kleine motoronderdelen. In 1918  werd een fiets gemaakt met een hulpmotortje op het achterwiel.
Toen Marcel Mennesson begreep dat er na de Tweede Wereldoorlog weinig vraag naar auto’s zou zijn, ontwikkelde hij een nieuw hulpmotortje dat boven het voorwiel werd geplaatst en de eerste solex was een feit.

Het  eerste model solex de Zwanenhals, genoemd naar het zwanenhalsframe, werd in  1946 geïntroduceerd. De populariteit van de solex nam snel toe en nieuwe  modellen werden geïntroduceerd. Het hulpmotortje werd sterk verbeterd al bleef  het principe gelijk aan het eerste type solex.
In 1957 deed het ‘Koffertje’  zijn intrede, genoemd naar de opbergplaats voor gereedschap boven de trapas. De  ‘OTO’, die in 1961 volgde, is het laatste in Nederland gemaakte model van de  solex.

In  2005 werd het merk solex nieuw leven ingeblazen door het Franse bedrijf Mopex.  Daar worden oude modellen opnieuw geproduceerd. Franse ingenieurs uit de fiets-  en motorindustrie hebben, volgens de originele bouwtekeningen aangevuld met  technische verbeteringen, de nieuwe Black ’n Roll solex geproduceerd die  voldoet aan de Europese normen van de 21ste eeuw.

Comments are closed.